Home is where your story begins!

6 juni 2017 - Cozumel, Mexico

Hallo lieve allemaal in het verre Hollandia!

Het heeft weer even geduurd, maar hier weer een blog over mijn avonturen in het prachtige Mexico.

De afgelopen weken heb ik zeker niet stilgezeten. Naast het werk en het dagelijkse leven, heb ik ook mijn klussersoutfit bij elkaar gezocht en een appartementje opgeknapt. Verven, plankjes ophangen, neppe Mexicaanse IKEA kastjes in elkaar zetten, schoonmaken enz. Maaaaaaar, met als resultaat dat ik sinds dit weekend trotse eigenaar ben van mijn eigen appartementje op Cozumel.

2 blokken verwijderd van de oceaan. Midden in het centrum. Kun je je voorstellen, je wordt wakker, zet een kopje thee en terwijl je aan de keukentafel zit, kijk je gewoon uit op de oceaan. Ziet alle bootjes binnen komen en vertrekken. Aan het einde van de werkdag even 2 minuten lopen en een half uurtje genieten van de zonsondergang. Tja, ik weet het, ik hoor het jullie denken. Inderdaad een heel zwaar leven.

Het is echt een nieuwe stap weer in mijn leven hier. Weer een stuk zelfstandiger leven op het eiland. Mijn eigen plek, mijn eigen leven opbouwen. Het is best wel gek dat iedereen je hier op het eiland nog steeds als toerist ziet. Ook al ben ik hier ‘iets’ langer dan de gemiddelde toerist. Elke taxichauffeur probeert het nog steeds, alle tourverkopers willen me een tour verkopen en alle souvenir winkeltjes nodigen me uit. Erg aardig, maar ik weet wat ik nodig heb en waar ik heen wil.

Dat terwijl ik mezelf juist helemaal geen toerist voel en juist meer als een echte lokale. Ik gedraag me ook als een lokale en vraag ook bij alles om de lokale prijs. Het is alleen jammer dat ze je niet zo snel geloven, omdat ik er nou niet bepaald echt als een lokale uitzie haha.

Ik heb me hier nog geen een dag verveeld. Er is altijd genoeg te doen. 5 dagen in de week lig ik om 7u in de ochtend in het zwembad. Lekker fanatiek trainen. Een goed begin van de dag. Het werk is nog steeds leuk. Afgelopen weken is het iets rustiger geweest. Laagseizoen. Maar dat is juist de tijd om al het grote onderhoud te doen. De boten volledig laten keuren. Onderdelen vervangen, alles oppoetsen enz. Het werk begint nu weer op te pakken en vanaf einde van de maand wordt het super druk. Hoogseizoen komt er weer aan.

Ik leer nog steeds heel veel. Het werk wordt steeds meer automatisme. Het is leuk om ervaring op te doen in een branche waar je in Nederland eigenlijk niets mee te maken had. Je leert nu hoe bepaalde zaken werken, maar ook hoe bepaalde dingen in een ander land werken. Het zijn kleine dingen, maar die moet je wel weten. Het is super interessant om te zien hoe alles hier anders gaat. De cultuurverschillen zijn groot, maar juist daarom super interessant. Ook dat is ervaring op doen en leerzaam.

Ik kan niet beschrijven wat het eiland met me doet. Er is een bepaalde vibe op het eiland die je in een andere wereld laat leven. Een wereld zonder stress, zorgen en negativiteit. Iedereen is belangrijk, iedereen mag zijn wie hij wil zijn en elke klasse in de maatschappij wordt geaccepteerd. Dan mogen wij als Hollanders in een super welvarend land leven, ook wij kunnen hier nog iets van leren. Soms draait het leven niet om de hoogste cijfers halen, het meeste geld verdienen en in een zo luxe mogelijk huis wonen. Soms gaan we onszelf voorbij in onze idealen en social media heeft een grote invloed op wat status voor ons betekent. Op het eiland zijn ze daar niet mee bezig. Zoveel puurheid. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik in Nederland ook zo’n gehaast leven had, waar niemand nog tijd had. Nu hebben wij in Nederland zeker niets te klagen(behalve soms over het weer dan en misschien de NS), maar je merkt pas het verschil als je in een andere cultuur terecht komt. En hoe makkelijk het aanpassen gaat. Dat gaat allemaal vanzelf. Maar het is geweldig. Ik ben een ander mens geworden hier op het eiland. En ik moet zeggen, dat doet me goed. Ondanks dat ik al mijn lieve vrienden en familie mis, ben ik hier ontzettend gelukkig.

Oh en de zomer is hier nu echt begonnen! Elke dag boven de 30 graden. Vorige week zelfs een dag de 39 graden al gehaald. En ja dat is warm, maar heerlijk!!! Andere warmte dan in Nederland. En een prima reden om op vrije dagen heerlijk een frisse duik te nemen in de oceaan en te genieten van de prachtige omgeving op het eiland.

Ik mis jullie Nederland. Leef het leven en geniet van elke dag.

Heel veel liefs uit Mexico en tot snel allemaal. XXX

1. G.de Haan:
    6 juni 2017
    Vanuit een iets minder warm (vakantie)land ben ik toch wel verbaasd over de verandering die je ondergaat of ondergaan hebt.Je bent wel echt Mexico aan het verkopen als een volleerde reisleidster.Wel heerlijk dat je het zo goed naar je zin hebt.Wij genieten hier in Italië .Alleen niet zo lang als jij.Liefs en dikke kussen van Oma en Opa.
  2. Bert Waltman:
    6 juni 2017
    Super genieten Anne. Life is beautiful! We komen gauw weer lekker bijbeppen en naar je appartementje kijken! En wat een lieve reactie van opa Ger! xoxoxo
  3. Simone:
    Hè Anne
    Wat heerlijk en wat fijn dat je het goed naar je zin hebt. En dat je een goede keuze voor jezelf gemaakt hebt.
    Hier in ons kikkerlandje is alles goed.
    Denise zit in de Dominicaanse Republiek met Stan. Joeri op studie reis in Londen dus we hebben alleen Eline thuis. Ze is hard aan het leren voor haar laatste tentamen week.
    Wij hebben hier hard gewerkt. Alles een schilderbeurt gehad en een nieuwe vloer beneden.
    Afgelopen vrijdag nog met z'n allen gegeten dus ook met je moeder Raymond broer en zussen.
    Was erg gezellig.
    Geniet van het leven! Dat doen wij ook hoor maar dan zonder het mooie uitzicht.
    Lieve groetjes van ons allemaal
    xxx Simone