Carnaval op zijn Mexicaans!

20 februari 2017 - Cozumel, Mexico

Dit keer gaat het even niet over mijn leven hier, maar over het carnaval hier in Mexico. Carnaval is hier op het eiland de tweede cultuur. Gedurende een maand staat het hele eiland in het teken van carnaval. En geloof me, dit was een beleving op zich.

Waar er tijdens carnaval in Nederland gestreden wordt om de meest gekke outfits en wie het meeste bier kan drinken en grote wagens in de optocht, wordt er hier in Mexico gestreden om wie het mooist gekleed is en wie het beste danst. Het lijkt wel een missverkiezing.

Vorige week zaterdag ben ik naar de verkiezingsavond van koning en koningin van het carnaval geweest. Het festijn van het jaar. Sommige mensen leven bewust in armoede om deze weken met carnaval grandioos uit te pakken.

Er waren 6 kandidaten. 3 voor koning en 3 voor koningin. Elke kandidaat is al weken bezig met campagne voeren en voorbereidingen voor de grote verkiezingsavond. Een beetje vergelijkbaar met de verkiezingen in Nederland.

Elke kandidaat heeft een groep dansers/helpers om zich heen. Maar niet een groep van 20, maar het kan wel oplopen tot 120 dansers. Voor 1 kandidaat. Het is groots.

Deze zaterdag was dan de eerste officiële avond. De verkiezingsavond. Elke kandidaat kreeg 20 minuten om te performen. Na al deze optredens mocht het publiek gaan stemmen(een rij van 2,5 uur!!!!!) en zo werd aan het einde van de avond de koning en koningin bekend gemaakt. En deze hebben dan net als prins Carnaval in Nederland een apart programma.

Komende week is er een aantal keer een optocht en ze gaan het hele eiland over voor feesten en promotie. Ook kun je de kandidaten huren en dan komen ze met hun hele groep op straat voor je huis dansen. En het is hier de normaalste zaak van de wereld!

Het podium was super groot. Daaromheen stonden allemaal tafels. Dan had je de tweede rij met tafels en daarachter nog tribunes. Het is bizar hoe groot het was en hoe veel mensen er kwamen. De straten waren leeg, want het hele eiland zat hier. Het was alsof ik naar een concert ging.

Om een kleine indruk te geven, we moesten bijna 1,5 uur wachten om überhaupt binnen te komen. Terwijl iedereen al kaartjes van te voren heeft. Zijn niet aan de deur te verkrijgen.  Wij zaten aan een tafel op de tweede rij. Het was uitverkocht.

Toen de eerste mensen opkwamen om de avond te openen, wist ik niet wat ik zag. Ik bedoel, ik had wel verwacht dat de kostuums mooi en over the top zouden zijn, maar zo… WAUW. Prachtige kleuren, glitters, veren… Alles erop en eraan.

De optredens waren geweldig om te zien. Mexicaanse muziek en veel verschillende dansstijlen. Echt geweldig om te zien.

Ik was het meest verbluft door alle kostuums. In 20 minuten tijd kun je heel veel verschillende kostuums laten zien. PRACHTIG!!!!!! Echt geweldig mooie kostuums. Ik kan niet uitleggen wat voor sfeer er heerst hier met carnaval. Dat moet je meemaken.

Ik heb een super avond gehad en het was geweldig om de andere cultuur zo te zien. Geweldig om als enige toerist tussen de lokalen te zitten. De saamhorigheid die er op zo’n avond is, is geweldig. De sfeer, de mensen, de muziek, de kostuums, de optredens, GEWELDIG!

Ik heb een aantal filmpjes en foto’s toegevoegd met wat beelden van de avond (deze staan bovenaan de pagina bij foto's en video's).Niet de beste kwaliteit, maar het gaat erom dat ik jullie een beetje een idee kan geven hoe het was. Mijn advies is, als je kans krijgt, ga het een een keer zelf meemaken!! Geweldig!

Enjoy en tot snel weer!!

Ps. Alles onder controle hier, ik heb een prima leven op het moment:)

1. Annette Mulder:
    20 februari 2017
    Hoi Anne, wat leuk om te lezen hoe carnavalsfeest aan de andere kant van de wereld
    zo intens wordt gevierd. Het lijkt me inderdaad heel bijzonder om dat een keer live mee te mogen maken. (Zo lijkt carnaval bij ons maar een "saaie" bedoeling :).
  2. Jolijn:
    20 februari 2017
    WAUUWW!!! Echt super gaaf liefiee❤❤
    Super dat het leuk was!!
    Ik mis je hier wel hoor maar jaa... Hier regent het en daar niet......
    Veel plezier daar nog!! Xxxxxx
    Je smurfjee❤
  3. Bert Waltman:
    21 februari 2017
    Gaaaaaff! Volgend jaar zelf candidato voor Reina... ;-)
  4. G.de Haan:
    21 februari 2017
    Prachtig verhaal en evenzo de foto's.
    Ik geloof dat ik maar carnaval met Oma in Mexico ga vieren,of zouden we niet meer het danstempo kunnen volgen. Veel plezier en dikke kus van Oma en Opa.