Freedom: wherever you go, go with all your heart.

5 mei 2017 - Cozumel, Mexico

Bevrijdingsdag 2017. We staan er eens per jaar bij stil hoe bijzonder het is dat we kunnen leven in vrijheid. Maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend.

Normaal gesproken betekent bevrijdingsdag voor mij een dag met leuke evenementen en gezelligheid met vrienden. Nu ik aan de andere kant van de wereld zit, besef ik me pas goed wat vrijheid is voor een mens.

Vrijheid is meer dan vrij mogen leven. Vrijheid is kunnen doen wat je wilt. Je hart volgen. Zijn wie je wilt zijn en je dromen najagen. Ook al wordt er in Nederland veel geklaagd over wat er anders moet en wat er allemaal wel niet goed is, zo slecht hebben we het nog niet. We kunnen en mogen onszelf zijn, we kunnen doen wat we willen, we kunnen ons hart volgen en kunnen aan elkaars zijde staan als het nodig is. Wij hebben het geluk dat dit allemaal kan en mag als Hollanders.

Sinds ik hier in Mexico zit, is het me opgevallen dat vrijheid hier heel anders is. In Nederland kan je je dromen najagen. Je kan die studie doen die je leuk vindt, je kan die reis maken, je kan je eigen bedrijf beginnen, je kan als vrouw carrière maken, je kan als man huisman zijn, je kan voor jezelf kiezen. Hier niet. Hier wordt hard gewerkt voor weinig en de standaard rolverdelingen zijn nog in stand. Als je als meisje bijvoorbeeld arts wilt worden, zet het maar uit je hoofd, want je moet moeder worden en zorgen. Uiteraard zijn er uitzonderingen en wordt het wel steeds minder, maar in de echte Mexicaanse cultuurgezinnen is dit nog niet. Dromen blijven dromen.

Mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking in Nederland krijgen extra zorg, worden (door bijna iedereen) geaccepteerd, mogen zijn wie ze zijn en krijgen kansen in de maatschappij. Dat is hier niet. Er zijn geen faciliteiten voor mensen met een beperking. Minimalistisch. Lichamelijke beperkingen kan nog. Mensen met een verstandelijke beperking zie je hier niet op straat. Dat kan niet. Dat wordt hier nog niet geaccepteerd. Wij zijn trots op programma’s als Hotel Syndroom en Je Zal het maar hebben. Hier is dat nog taboe.

In Nederland maakt het niet uit of je hetero, homo, transgender of wat dan ook bent. Het mag en je mag jezelf laten zien op straat. Je bent en blijft een mens met dezelfde rechten. Hier zie je veel verschillende persoonlijkheden, maar het zijn allemaal toeristen. De Mexicanen mogen zich nog niet laten zien. Dat wordt nog niet geaccepteerd. Ook dat is vrijheid. Zijn wie je wilt zijn.

Zijn de mensen hier ongelukkig? Nee! Deze vrijheid is hier namelijk onbekend. De bevolking hier hecht waarde aan andere dingen. Samen zijn met de hele familie en genieten van het strand en de zee. Van de ene kant van het eiland naar de andere kant van het eiland kunnen. Dat is vrijheid hier! Neemt niet weg dat er achter elke deur vast een grote droom ligt te wachten om ooit geleefd te mogen worden.

Als Nederlander ligt de wereld aan je voeten. Je kan gaan en staan waar je wilt en doen en laten wat je wilt. De angst is dat we die stap niet durven te zetten. Ik heb het gedaan en ben ondanks het gemis van familie en vrienden enorm gelukkig! Ik ben een ander mens geworden en besef de waarde van het leven en de vrijheid meer en meer.

Dus als je de volgende keer weer een keer moppert over dat saaie college, over dat dingetje op je werk wat je niet leuk vindt, over dat je vroeg je bed uit moet, over het eten dat niet warm genoeg is, de glazen te klein zijn, het weer niet goed is enz. denk dan nog een keer na en besef wat je allemaal wel hebt! Dat je dit wel kan en mag doen. En dat je je dromen kan najagen. En als je het dan toch echt niet leuk vindt, stop en doe wat je wilt. Doe die studie die je eigenlijk wilt doen ook al is het een kleine baangarantie, verander van baan, maak die reis, zeg wat op je hart ligt,  pak die microfoon en schreeuw het uit. Want als Nederlander heb je het geluk dat je mag zijn wie je wilt zijn!

Volg je hart. Rijkdom heeft niets met geld te maken. Rijkdom is het geluk dat je in jezelf kunt vinden!

Leve de vrijheid en wees trots op wie je bent! Live each day like it’s your last!

1. Annette Mulder:
  3. Simone:
    WoW xxx
  4. Bert Waltman:
    6 mei 2017
    Heavy and beautiful. Geniet van je vrijheid en leef je leven: Dum vivimus vivamus! (Met knuffel:-)
  5. G.de Haan:
    7 mei 2017
    Toch is dat koude kikkerlandje nog niet zo slecht.
    Anne je moet in het tourisme gaan.Je kunt prachtig vertellen over je ervaring in een vreemd land.